Att kommunicera ut sitt budskap är grunden i alla marknadsföringsstrategier. Det finns många sätt att basunera ut vad man vill sälja eller uppmana till. Griffeltavlor är något av en klassiker som använts med framgång. Nu för tiden har griffeltavlor blivit lite av en ny trend och någonting som allt fler företag uppmärksammar. Det går snabbt att skriva allt ifrån erbjudanden till priser, för att lika snabbt kunna sudda ut det igen. Inget slöseri i överkant direkt!
Hur man använder griffeltavlor är individuellt och kan se olika ut beroende på vilket företag man frågar. Vissa har griffeltavlor som menyskyltar inne vid kassan. Andra har tidlösa och unika prisangivelser på samma sätt. När man väl börjat använda sig av griffeltavlor kan det vara svårt att vänja sig av med rutinerna, och varför skulle man göra det?
Variation och kreativitet med griffeltavlor
I skolsalarna fanns det bara grön eller svart griffeltavla. Oftast saknades mer eller mindre alla färger man annars kunde önska sig. Dagens griffeltavlor finns i alla upptänkliga former och storlekar. Dessa används inte sällan i kombination med nya och färgstarka kritor. För den som är kreativ finns goda möjligheter att leva ut sina konstnärliga sidor!
Miljö och slöseri
Att använda sig av papper och andra material som kasseras efter någon enstaka dags användning, är inte i linje med utvecklingen. Med griffeltavlor behöver man aldrig slänga någonting! Dock kan man snabbt behöva komplettera med fler kritor. Att ha prislappar på samtliga varor är inte längre vad som krävs i syfte att informera kunder om prisnivåerna. Ett alternativt upplägg är att placera ut en mini-griffeltavla vid varje hyllplats. På så vis kan man snabbt göra en rockad och justera prisnivåer vid diverse kampanjer. Det är också busenkelt att helt ersätta priserna med nya.
För den som är intresserad av att köpa in griffeltavlor, finns ett stort utbud att välja bland. Stora som små, gröna eller i annan färg. Det mesta finns tillgängligt om man besöker en butik som jobbar specifikt med dessa sorters skylar. När man går igenom utbudet kan man dessutom ofta få bra inspiration man sedan kan ta med sig till företaget.